STEAM un Ekoskolu tēmu integrācija mācību procesā Kalnciema vidusskolā

Pirmsskolas projekts “Mana pilsēta un dabas draugi”
Eko tēmas: Bioloģiskā daudzveidība, vide un apdzīvotas vietas, atkritumi, klimata pārmaiņas
5–6 gadīgie audzēkņi veidoja sava ciema un pilsētas maketu un praktiski uzlaboja vidi, izgatavojot 8 kukaiņu mājiņas, tā rosinot izpratni par bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu.
Skolēni:
-
mācījās par ilgtspējīgu pilsētplānošanu un apdzīvotās vietas struktūru;
-
apguva komunikāciju tīklu nozīmi (ūdens, elektrība, kanalizācija) – saistīts ar tēmu ūdens un enerģija;
-
veidoja būves no dabai draudzīgiem un pārstrādātiem materiāliem;
-
iepazinās ar kukaiņu nozīmi dabas līdzsvara uzturēšanā, pētīja entomologa darbu;
-
izveidoja kukaiņu māju sagataves no dabas materiāliem un pārpalikumiem – saistīts ar tēmu atkritumi.
4. klase: Šūpoles un vienkāršie mehānismi
Eko tēmas: Ilgtspējīgs dizains, resursu izmantošana, fiziskā vide un kustība
Projekta laikā skolēni izgatavoja funkcionējošas šūpoles, izmantojot dažādus vienkāršus mehānismus.
Skolēni:
-
apguva fizikas principus, lai samazinātu enerģijas patēriņu, kas atbilst tēmai enerģija;
-
izmantoja pieejamos un atkārtoti izmantojamus materiālus, veicinot resursu taupīšanu;
-
sadarbojās, lai radītu drošu, ilgtspējīgu dizainu, kas piemērots lietošanai ārtelpā.
6. klase: ECO galda spēles no otrreiz lietojamiem materiāliem
Eko tēmas: Atkritumi, patēriņš un resursi, videi draudzīgs dzīvesveids
Skolēni izstrādāja vides izglītības galda spēles, izmantojot tikai otrreiz pārstrādājamus materiālus: kartonu, avīzes, koku.
-
Dizaina un tehnoloģiju stundās skolēni konstruēja spēles komponentes no materiāliem, kuriem citkārt nebūtu pielietojuma;
-
Matemātikā analizēja figūru laukumus un tilpumus, trenējot aprēķinus saistībā ar resursu daudzuma noteikšanu un lietojumu;
-
Projekta procesā tika attīstīta atbildīga attieksme pret patēriņu, kā arī radošs piegājiens materiālu atkārtotai izmantošanai.
7. klase: Matemātika un telpiskā domāšana – vide grafikos
Eko tēmas: Pilsētvide, ilgtspējīgs dizains, ainava un arhitektūra
Skolēni konstruēja lineāras funkcijas grafikus Excel programmā, veidojot ēku un objektu rasējumus:
-
Projekts attīstīja telpisko domāšanu un plānošanu ilgtspējīgas pilsētvides kontekstā;
-
Objektu vizualizēšana koordinātu plaknē radīja izpratni par arhitektūru un tās lomu vides veidošanā;
-
Rasējumus skolēni tālāk attīstīs mākslas stundās, padziļinot izpratni par videi draudzīgu dizainu un vides estētiku.
8. klase: Gumijas ripojošais transports no otrreiz lietojamiem materiāliem
Eko tēmas: Ilgtspējīgs transports, atkritumi, klimata pārmaiņas, enerģija
Fizikas stundās skolēni veidoja ripojošu mašīnu modeli, kas kustējās ar gumijas palīdzību.
-
Mašīnas tika izgatavotas no plastmasas pudelēm, koka irbulīšiem, knaģiem u.c. otrreiz lietojamiem materiāliem;
-
Skolēni izprata pārvietošanās ietekmi uz vidi, veidojot hipotēzes par kustības efektivitāti;
-
Veiktais darbs veicināja domāšanu par alternatīviem, bezizmešu pārvietošanās risinājumiem un enerģijas saglabāšanu.
2.a un 2.b klase: Vēja enerģija un dzirnavas
Eko tēmas: Atjaunojamie energoresursi, klimata pārmaiņas, enerģija
Skolēni konstruēja vēja dzirnavas, lai izprastu, kā darbojas vēja enerģija:
-
Stundās tika analizēta vēja ietekme un saikne ar klimatu;
-
Skolēni veica apgriezienu mērījumus, vērtējot konstrukcijas efektivitāti;
-
Angļu valodā apsprieda, kā cilvēks uztver vēju ar maņām un kā enerģiju var pārveidot dabai draudzīgā veidā;
-
Tika veidotas skices un veikti modeļu uzlabojumi, lai panāktu maksimālu enerģijas ieguvi no dabas spēkiem.
Secinājums:
Šie projekti demonstrē, kā Ekoskolu tēmas tiek integrētas mācību procesā caur sadarbību starp priekšmetu skolotājiem, izmantojot praktisku, pētniecisku un radošu pieeju, lai bērniem veidotos dziļāka izpratne par ilgtspēju un vides aizsardzību. Katra projekta pamatā ir reālas vides problēmas risināšana vai izpratnes veidošana, kas atbilst Ekoskolu programmas mērķiem.
PALDIES Jelgavas Valsts ģimnāzijai par kursu vadīšanu un Kalnciema vidusskolas pedagogiem par jaunu, interesantu mācību stundu plānu radīšanu un īstenošanu!